maandag 26 maart 2012

Accent-Centrum en modern onderwijs.

Vorige week hard aan de studie geweest. Een hele hoop gelezen en bestudeerd. Uiteindelijk kwam volgende stuk eruit en maar meteen als een subsidieaanvraag geschreven. (Wie weet wat het oplevert?)
De enquete is ook klaar wat mij betreft. 16 collega's (incluis ikzelf) hebben hem ingevuld. de resultaten moet ik nog analyseren.
Voor mijn masterpiece ga ik uit onderstaand stuk het gedeelte deskundigheid aanpakken. Aangezien "good practices" stimuleert, zal ik ook digitaal lesmateriaal ontwikkelen.

 Uitgangspunten:
In de “Missie en visie”van Accent staat “Ons doel is zelfredzaamheid bevorderen bij een zelfstandig leven, wonen en werken”. In Vensters op de Praktijk, het gezamenlijk plan van Accent Praktijkonderwijs voor 2015, is dit nader uitgewerkt in een aantal onderwijsdoelen.
 “Op alle vestigingen is een digitale leeromgeving volledig ingevoerd. Vanuit de onderwijskundige visie van Accent op Praktijkonderwijs zal de content van de digitale leeromgeving zo effectief mogelijk ingezet worden binnen het bestaande curriculum.” ( blz 23/punt 3).
 “Het bevorderen van de maatschappelijke zelfredzaamheid van leerlingen en het voorbereiden op de toekomst neemt een prominente plaats in binnen het gehele onderwijsaanbod". (blz 23/ punt 4).

 In Vier in balans Monitor van 2011 staat op bladzijde 28 te lezen dat burgers over een nieuw soort geletterdheid moeten beschikken. Informatievaardigheden worden in de toekomst net zo belangrijk als lezen, schrijven en rekenen. Wie deze vaardigheden niet voldoende beheerst dreigt buiten spel gezet te worden en buiten de boot te vallen.

 In de Discussienota 21st Century Skills (Voogt & Pareja Roblin, 2010) wordt het volgende gezegd op pagina 31: ‘In alle modellen wordt in meer of mindere mate verwezen naar de centrale rol van docenten bij de implementatie van 21st century skills en de noodzaak voor docentondersteuning.

Volgens de aanbevelingen van de Europese Unie (Gordon et al., 2009) wordt niet alleen van docenten verwacht dat zij het verkrijgen van 21st century skills bij hun leerlingen faciliteren, maar ook dat zij zelf ook over deze vaardigheden beschikken.’

Het "Vier-in-balans-model" van Kennisnet zegt dat invoering van ICT in het onderwijs meer kans van slagen heeft bij een evenwichtige en samenhangende inzet van de vier bouwstenen:

  1. visie, 
  2. deskundigheid, 
  3. digitaal leermateriaal en 
  4. ict-infrastructuur. (ict op school 2004.) 

De bouwstenen zijn complementair en wederzijds afhankelijk. het onderwijs moet deze bouwstenen zorgvuldig op elkaar afstemmen wanneer het leerprocessen ontwerpt, faciliteert en uitvoert. Leraren spelen daarin een cruciale rol, maar daarnaast is er leiderschap nodig om het proces te sturen en condities voor samenwerking met andere professionals te scheppen.

 Uitwerking van het Vier-in-balans-model.

    Visie: Vanuit de onderwijskundige visie van Accent op Praktijkonderwijs zal de content van de digitale leeromgeving zo effectief mogelijk ingezet worden binnen het bestaande curriculum.
    Deskundigheid: Basisvaardigheden als tekstverwerken en gebruik van email en internet zijn bij iedere docent aanwezig. Bijna alle docenten hebben een knoppencursus “Smartboard” gevolgd. De bereidheid om met ict aan de slag te gaan in de klas is groot. Niet iedereen is echter even ict-vaardig. De wil om zich bij te scholen is (onder bepaalde condities) aanwezig. Om lessen te ontwikkelen vanuit het TPAK-model (Maak kennis met TPAK onderzoekreeks Kennisnet, 2010) is er nog scholing nodig. De onderwijscoördinator volgt de PostHBO-opleiding Onderwijs en Moderne Media van de Hogeschool Leiden,(2011-2012.). 
    Digitaal leermateriaal: Uitgeverij Edu-actief heeft een digitale leeromgeving (ProDigi) ontwikkeld voor het Praktijkonderwijs. Op Centrum wordt daar (nog) niet mee gewerkt. De ontwikkelingen worden wel gevolgd. Op individuele titel worden er materialen ontwikkeld voor het Smartboard. Dit is echter leerkracht afhankelijk. Er is nog geen structurele uitwisseling van dit zelf gemaakte lesmateriaal. Er worden vooral voor rekenen en taal gebruik gemaakt van bestaande oefenprogramma’s van onder andere “Muiswerk”. Er is nog geen ELO. Er zal gewerkt moeten gaan worden met een ELO. 
    Ict-infrastructuur: Er is afgelopen jaren flink geïnvesteerd in de ict. Bijna iedere theorielokaal heeft de beschikking over een smartboard en een pc met internetverbinding. In ieder lokaal zijn een of meerdere computers aanwezig. Daarnaast hebben beide locaties de beschikking over een ict-lokaal. Er is nog geen WIFI.   

Is er nu sprake van Balans? 
 Wat de visie betreft. Die mag nog nader uitgewerkt worden. Hoe ziet een digitale leeromgeving eruit? Welke elementen van het bestaande curriculum lenen zich voor digitalisering? Er zijn allerlei ideeen over aanwezig binnen de school. Binnen de teams moet hier nog verder over gesproken gaan worden.          

Deskundigheidsbevordering. Docenten zijn vooral opgeleid in het pre-digitale tijdperk. Om ook bij docenten de nodige 21st Century Skills aan te leren is er nog scholing nodig. Gekeken gaat worden of de aanwezige kennis binnen de school gebundeld kan gaan worden. Op persoonlijk initiatief wordt er al kennis aan elkaar overgedragen. Gekeken zal worden of dit systematischer kan worden aangepakt. Onderzoek heeft uitgewezen dat stimulerend materiaal en “good practises” het meest effectief is om veranderingen binnen een school te weeg te brengen. (Garet e.a. 6 factoren die kunnen bijdragen aan succesvolle ondersteuning en scholing). De invoering van het ELO zal goed voorbereid moeten worden om te zorgen dat iedereen eeen er mee kan werken. 

 Digitaal leermateriaal. Docenten in het Praktijkonderwijs zijn al gewend om hun eigen lesmateriaal te maken en bestaand lesmateriaal aan te passen aan de leerlingen. Er zal een plek moeten komen om al het op school ontwikkelde lesmateriaal voor iedereen bereikbaar op te slaan. Een aantal docenten zijn in staat om moderne media te integreren in het bestaande programma. Het bestaande programma zal echter kritisch bekeken moeten worden om onze leerlingen de nodige informatievaardigheden aan te leren. De theorieleslokalen zijn met hun smartboarden al aardig ingericht voor modern onderwijs. Om “echt” modern onderwijs te kunnen geven ontbreken er digitale hulpmiddelen als een documentencamera, slate en stemkastjes. 
 Ict-infrastructuur. Een WIFI is eigenlijk onmisbaar op moderne school. Gaandeweg het proces (invoering ELO) zal ook gekeken moeten gaan worden of er tablets of laptops voor de leerlingen aangeschaft gaan worden. Er is nog geen sprake van een goede balans, we zijn wel op weg. 

 Op Accent Centrum wordt gewerkt met het groepsleerkrachtenmodel. Een klas heeft alle theorielessen in een vast leslokaal. De theorielessen worden gegeven door een vaste leerkracht. (de mentor) Om een paar slagen te kunen gaan maken worden op beide lokaties een “ 21st Century-modelklas”ingericht. Er is nog een investering van € 14.000,- nodig om de inrichting van de modelklassen te optimaliseren. 
Begroting inrichting 2 modelklassen 
2 pc’s                                          €   3000,-  
2 documentencamera                  €   2000,- 
2 draadloos toetsenbord en muis €       50,- 
10 ipodtouch                               €     950,- 
2 sets stemkastjes                        €   6000,- 
2 draadloze slate                         €   1100,- 
totaal                                           € 14000,-  
NB. Bij prijzen is nog geen onderwijskorting gerekend.

2 opmerkingen:

  1. Goed initiatief en duidelijk gericht op de ELO. Ik wens je alvast succes met de aanvraag! Maar ik mis het verhaal rond de digibordlessen, dus de vraag rijst in hoeverre je inmiddels die 2 specialisaties volgens de leerdoelen al hebt uitgewerkt?

    - Presenteren (collega's overtuigen van ELO ingericht met digitale (bord)lessen
    - Digitale borden (meerwaarde onderzoeken)

    Het is van belang dat je hier gezien de tijd een eerste opzet voor gaat maken. Succes verder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ga ik allemaal nog heel hard mee aan de slag. Je hoort snel van me. (Hoop ik)

      Verwijderen